Monthly Archives

2 Articles
Zdravilni učinki začimb

Zdravilni učinki začimb

Nekategorizirano by Tina

Tukaj so našteti zdravilni učinki začimb.

Se zavedate, kako zdravilen učinek imajo lahko začimbe? Le-te so rešitev za številne težave in nadomestek za sladkor ali sol, za katera vemo, da nam v prekomernih količinah škodita.

Zdravilni učinki začimb

Zdravilni učinki začimb

To, da so bile začimbe v preteklosti namenjene bogovom in pogosto nedostopne navadnim smrtnikom, nam priča o tem, da imamo opravka z nečim pomembnim. Kulture, ki so se takrat razvijale, so začimbe uporabljale za trgovanje, v prehrani in v medicini. Cimet, je bil na primer posebej spoštovan pri Egipčanih, v Starogrški kulturi pa »basileus« (bazilika) pomeni kralj (1)
Mnogi se danes sploh ne zavedajo, kako zdravilen učinek imajo začimbe in v koliko različnih jedeh jih lahko uporabimo, zato vam predlagamo pet začimb, katere bi morali obvezno vključiti v vašo prehrano.

  • Bazilika
Pri baziliki se zdi, kakor da bi nam želela sama povedati, da je bistvo skrito očem, saj pri njej hitro spoznamo, da zunanjost ni tako pomembna. Pojavlja se v neštetih oblikah in zato jo je na videz pogosto težko prepoznati. V kulinariki jo lahko uporabljamo v solatah, čajih, ob kuhani zelenjavi, v številnih namazih, rižotah, posebej priporočljiva pa je tudi uporaba ob mesu in ribah, saj je prebava potem lažja.
Če imate prebavne težave, ste nervozni, imate motnje spanja ali se borite z visoko vročino, potem je zadnji čas, da baziliko dodate na vaš nakupovalni seznam in jo uporabite pri pripravi naslednjega obroka (2).
  • Cimet
Danes je cimet za mnoge začimba, ki popestri okus jabolčnega zavitka ali kuhanega vina, toda cimet je veliko več od tega. Iz njegove pestre sestave izhaja širok spekter delovanja.
Uporabljajte ga, kadar vas zebe, saj je cimet topla začimba, ki poživlja periferni krvni obtok. Učinkovit je, kadar se borite z glivicami ali vnetji, pomaga pa tudi pri revmi in artritisu. Primeren je tudi za diabetike, saj lajša sprejem sladkorja v celice in je nepogrešljiv pri reševanju težav s prebavo.
Nikar se ne omejite samo na uporabo v jabolčnem zavitku, saj se cimet odlično ujame tudi z mesnimi jedmi, enolončnicami, mlečnim rižem in s kompoti. Namesto kupljenih kosmičev, ki vsebujejo veliko sladkorja, si privoščite zdrav zajtrk iz navadnega jogurta, oreščkov, suhega sadja in cimeta (3)
  • Ingver
Je naravni antibiotik. Učinkovit je pri borbi z vnetim ali gnojnim grlom, njegov oster okus pa blagodejno vpliva tudi na prebavne organe, zato vam pomaga, kadar vas muči prebava. Če se pogosto borite s slabostjo na poti ali morsko boleznijo, se na pot nikar ne odpravite brez kandiranega ingverja ali ingverjevega čaja. Ingver pomaga tudi pri zniževanjuholesterola, saj razkisa telo, doda dober okus sladkim jedem, bučni ali korenčkovi juhi, zaradi zmanjševanja potrebe po soljenju pa se ujema tudi z drugimi jedmi (4).
  • Rožmarin
Po jutru se dan pozna, zato ga začnite z rožmarinom, saj je v njem energija prebujanja. Velja za zdravilno zelišče in pripisujejo mu številne dobrodelne učinke. Pomirja krče, spodbuja apetit, pospešuje krvavitev in pomirja. Dober je za srčne bolnike, za tiste, ki jim miru ne da slaba prebava in za športnike, saj z rožmarinovim oljem razbremenimo mišice po športni obremenitvi. Rožmarin izboljša okus italijanskih zelenjavnih jedi, jedi s paradižnikom, nepogrešljiv pa je tudi pri pripravi krompirja in kruha (5).
  • Sivka
Prava sivka je znana predvsem zaradi svojega sproščujočega delovanja. Zanimivo je, da lahko poživlja ali pomirja, odvisno od potreb telesa. Sivka pomaga pri bolečinah v mišicah in sklepih, sivkini cvetovi pa uravnavajo krvni pritisk. Njeno eterično olje omili bolečino in srbečico po piku insektov, posušena stebelca pa so dobra za čiščenje prostora in odganjanje mrčesa.
Uporabljamo jo lahko za začinjanje mesa, zelenjave ali sira, poda se tudi v kremaste in mastne sestavine in piškote, saj doda nežen okus. Po napornem delovnem dnevu si lahko privoščite sivkin čaj ali sivkino kopel.
Začimb, ki blagodejno vplivajo na naše zdravje je še veliko, prav tako je veliko tudi možnosti uporabe v kulinariki, zato si v vročih poletnih popoldnevih vzemite čas in prelistajte kakšno knjigo o začimbah, saj boste presenečeni nad tem, koliko težav si lahko rešite kar sami (6).
Če vas zanimajo zdravilni učinki začimb še za ostale vrste, predlagamo, da za posamezno vrsto prebrskate po spletu. Za kurkumo so recimo zbrani na povezavi (7).
Nesladkane sladice – ideje ob katerih se vam pocedijo sline

Nesladkane sladice – ideje ob katerih se vam pocedijo sline

Nekategorizirano by Tina

Spodaj predstavljamo nekatere ideje za nesladkane sladice.

nesladkane sladice

Okusna in sveža solata je lahko tudi sladica.

Poletje je pred vrati in zagotovo ste si v tej sezoni mnogokrat privoščili sladoled. Mmmmm, kako je dober, pravite, a vendarle obstaja tudi nekaj pretkanih načinov, da se izognemo gori sladkorja in še vedno zaužijemo osvežilno sladico ali prigrizek, ki se zagotovo bolje prilegata v uravnotežen jedilnik vsakega posameznika!

  • Bananin sladoled
Pa smo spet pri sladoledu, boste rekli? Ja, a popolnoma drugačnemu, kot ste vajeni. Ta bo všeč tudi tistim, ki ste intolerantni na laktozo, saj sploh ne vsebuje mleka! Banane lahko namreč daste v mešalnik, jih najprej zdrobite oz. zmečkate na manjše koščke, potem pa mešate 5 minut, dokler ne dobite popolnoma gladko zmes. To postavite v zamrzovalnik za pol ure ali več, nakar vaše banane servirate kot sladoled. Posujete jih lahko s kakavovim prahom, morda žličko medu, kokosovo moko ali oreščki, odvisno od okusa. Ena banana zadostuje za eno porcijo.
  • Jabolka iz pečice
Jabolkom samo odstranite sredico in sredino napolnite s suhim sadjem in oreščki po vaši izbiri ter dodajte nekaj žličk vode, da zmehčate sredico ter posipajte s cimetom. Če se res ne morete upreti sladilom, dodajte kanček medu. Jabolka v primerni posodi postavite v klasično ali mikrovalovno pečico in pecite okoli 5 minut, dokler se jabolka ne zmehčajo in postanejo zares sočna. Pustite par minutk, da se malce ohladijo, nato pa jih servirajte.
  • Suho sadje in oreščki
Namesto gumijastih medvedkov in žvečilnih bombonov si omislite raje suho sadje. Bodite pazljivi pri količini le-tega, saj suho sadje vsebuje več sladkorja kot sveže, hkrati pa bodite pozorni pri nakupu le-tega, da ne kupite sadja, kateremu je bil dodan sladkor. Suho sadje se da izvrstno kombinirati tudi z različnimi vrstami oreščkov!
  • Jabolka in kikirikijevo maslo
Kot vam že samo ime pove, je ideja za sladico prišla iz druge strani »luže«. Jabolka narežite na krhlje, nakar jih premažite s kikirikijevim maslom, pri katerem bodite pozorni, da ne vsebuje skritih sladkorjev. Okus lahko zaokrožite z nekaj rozinami, katere posujete po vrhu!
  • Sadna nabodala
Vaše najljubše sadje narežite na koščke in ga namakajte v lahki jogurt. Otrokom lahko naredite sadna nabodala, saj se bodo tako med malico zraven še zabavali.
  • Sadni napitki
Ko izberete pravilno kombinacijo, so smutiji lahko prav tako okusni kot frapeji, le da ne vsebujejo toliko kalorij.  Poigrajte se z vašimi najljubšimi jogurti, sadnimi sokovi, zmrznjenim sadjem in mlekom in videli boste, da sladkorja sploh ne boste pogrešali!  Nekajreceptov za sadne napitke najdete tudi na naši Facebook strani.
  • Jagodov sendvič
Gre za sladek, kremast in hrustljav prigrizek, ki je odlična alternativa klasičnemu toplemu sendviču. Na toast namažite kremni sir po vašem okusu, dodate jagode narezane na tanke rezine in posujete s svežo meto. Pokrijte s toastom in specite. Pozor, obstaja resna nevarnost, da bo to postal vaš najljubši prigrizek, saj že močno meji na sladico! 🙂

Imate tudi vi kakšno okusno idejo?

Zaupajte nam jo in jo zapišite pod prispevkom spodaj, v kolikor niste uporabnik/ca Facebook omrežja, pa nam jo lahko sporočite tudi na info@moj-jedilnik.si. Veseli bomo vsakega vašega prispevka!